randwijck    29 jul. 2016 : 09:00
 Niets    Nieuws

knieblessures_hardlopen.jpg

Een aantal tips om de kans op hardloopblessures te verkleinen

Hardlopen is een groeiende sport. Wij zien daarom in de dagelijkse praktijk steeds meer hardloopblessures. Voorkomen is beter dan genezen. In het geval van hardloopblessures gaat deze regel ook zeker op!

Een blessure werkt zeer demotiverend en is uiterst frustrerend als je merkt dat je moeizaam opgebouwde conditie en kracht verminderd. Een groot gedeelte van de hardloopblessures ontstaan door overbelasting. Deze overbelasting onstaat meestal doordat er enerzijds te snel het aantal kilometers wordt opgevoverd, en anderzijds doordat de intensiteit (snelheid) te snel wordt opgebouwd. Uiteraard zijn er ook andere oorzaken voor het ontstaan van hardloopblessures: verkeerde techniek, het lopen op oude/verkeerde schoenen, verminderde rompstabiliteit, etc.

Hieronder volgen een aantal tips om hardloop blessures te voorkomen.

Tip 1: zorg voor een goede rompstabiliteit
Tip 2: zorg voor een goede stabiliteit van de enkels/knieën en heupen
Tip 3: blijf niet teveel aan één kant van de weg lopen (i.v.m. de afwatering, hierdoor loopt de weg schuin af)
Tip 4: zorg ervoor dat de techniek van het lopen goed is
Tip 5: luister goed naar je eigen lichaam, vaak geeft uw lichaam zelf aan wanneer u moet rusten 
Tip 6: bouw de snelheid en het aantal kilometers langzaam op
Tip 7: zorg voor goed schoeisel

Fysiotherapie Medisch Centrum Randwijck kunt u helpen met alle bovenstaande punten. Zo kunnen wij bijvoorbeeld aan de hand van een hardloopschema uw persoonlijke opbouw maken, uw techniek bekijken en waar nodig aanpassen, u oefeningen meegeven voor het versterken van de rompstabiliteit en voor het versterken van de stabiliteit in de enkels/knieën en heupen. En zo zijn er nog wel meer factoren waarbij we u kunnen begeleiden om blessures zoveel mogelijk te voorkomen.

Heeft u vragen? mail naar: fysiotherapie@mcrandwijck.nl of maak een afspraak via de website/telefoon.