NL
Menu Sluit
Duizeligheid-fysiotherapie-Amstelveen

Duizeligheid

Het effect van duizeligheid op het dagelijks leven is groot. Mensen kunnen angstig raken en verschijnselen vertonen als misselijkheid, braken en transpireren. Ze vermijden situaties waarin de verschijnselen hinderlijk zijn voor hun omgeving en voor henzelf. Veelal zijn mensen niet in staat om te werken of te sporten.

De diagnose bij duizeligheid kan een uitdaging zijn

Duizeligheid is een symptoom en kan zich op verschillende manieren presenteren. Daarnaast kan duizeligheid vele oorzaken hebben. Meestal zijn de oorzaken goedaardig, maar ook een tumor of een hersenbloeding kan dit symptoom geven. Dit maakt een diagnose tot een uitdaging, waarbij ook de neuroloog of een kno-arts betrokken kan zijn. Er kunnen namelijk meerdere oorzaken tegelijkertijd aanwezig zijn die de duizeligheid veroorzaken. Zeker bij de ouder wordende mens. Veel ouderen gebruiken meerdere medicatie tegelijkertijd en duizeligheid kan een bijwerking zijn (of de interactie tussen) van de (of de interactie tussen) medicatie.

Over het algemeen ervaren ouderen de meeste beperkingen. Duizeligheid is een van de meest voorkomende klachten waarvoor mensen boven de 75 jaar bij een huisarts komen. In 40% van de gevallen kan de huisarts geen diagnose stellen bij mensen die komen met duizeligheidsklachten. Bij ouderen is er regelmatig sprake van meerdere vormen van duizeligheid.

Op oudere leeftijd kan duizeligheid een risicofactor zijn om te vallen en daarmee botten te breken. Ondanks dat duizeligheid zelden het gevolg is van een ernstige ziekte, heeft het vaak een forse invloed op het dagelijkse functioneren en het algemene welzijn.

Het stellen van een goede diagnose is heel belangrijk omdat de meeste vormen van duizeligheid goed te behandelen zijn. Het gebruik van een systematische en gestructureerde anamnese is van groot belang om tot een diagnose te komen. De meeste voorkomende diagnose bij mensen met acute duizeligheid is BPPD (positie-duizeligheid).

Sommige vormen van duizeligheid, zoals BPPD en cervicogene duizeligheid, zijn binnen enkele seconden op te lossen door het toepassen van een manoeuvre of een manipulatie. 90% van de mensen die bij BPPD op een gerichte manier behandeld worden zal binnen een week herstellen. Een afwachtend beleid is in dit geval onwenselijk.

Ons behandelaanbod bij duizeligheid

Naast dat we BPPD behandelen, kunt u voor ook voor onderstaande indicaties van duizeligheidsklachten bij ons terecht:

• Persisterende Positionele Positie Duizeligheid (PPPD)
  • Disfunctioneel ademhalen
  • Status na een Labyrinthitis of een Neuritis Vestibularis

De praktijk is sinds 2022 aangesloten bij Duizeligheidscentra.nl.

Ontmoet je behandelaren

Ilse Brouwers - fysiotherapeut Amstelveen